W moim pierwszym poście w dość chaotyczny sposób przedstawiłem garść faktów głównie o układzie napędowym w mojej Rolce. Chwilę po tym dotarło do mnie, że tak naprawdę osoba, która nie miała wiele wspólnego z Toyotami albo w ogóle z motoryzacją i przypadkiem czyta mojego bloga nic nie zrozumie. Z drugiej zaś strony, dla tych bardziej "wtajemniczonych" były to same banały. Pozwólcie więc że dzisiejszy post będzie traktował o nazewnictwie i symbolach stosowanych przez firmę Toyota do opisywania swoich silników.
Od czego zacząć? Zawsze najlepiej od początku. A zatem...
Klasyczne oznaczenia (kody) jednostek napędowych toyoty składają się (w odpowiedniej kolejności) z cyferki, następnie z dwóch lub jednej literki, myślnika oraz dwóch literek na końcu np 4E-FE; 1UZ-FE; 3S-GTE: 1JZ-GE;7M-GTE 1ZZ-FE itd.
Zazwyczaj na pokrywie zaworów jest umieszczana krótka informacja o rodzaju rozrządu, pojemności silnika, ilości zaworów
![]() |
3S-GE o pojemnośći 2.0.l, podwójny wałek rozrządu, 16 zaworów |
![]() |
4A-GE o pojemności 1.6l, podwójny wałek rozrządu, 16 zaworów |
Powróćmy zatem to głównego wątku podstawowych oznaczeń. A więc:
Pierwsza cyferka kodu silnika to po prostu liczba porządkowa danej serii silnika.(1A; 2A itd) Łatwo można to pomylić z generacjami silnika. Dla przykładu 7A-FE to nie kolejna generacja ani ewolucja 4A-FE. Silniki te były produkowane w tych samym czasie i rzeczywiście łączy je parę cech wspólnych (o tym dokładniej napisze potem) ale to nie to samo. Śmiało można powiedzieć że jedna literka bądź cyferka zmienia wszystko:)
Jeżeli już jesteśmy przy pierwszej literce to wspomniana już seria silników np. A; JZ; S; UZ; itd.
Czym różnią się od siebie poszczególne serie? Wszystkim:)- Ideą, przeznaczeniem, liczbą cylindrów, układem cylindrów, cyklem pracy, pojemnością... i tak dalej i tak dalej.
Ostatnia część kodu czyli dwie (kiedyś jedna)ostatnie literki. Zwykle są to FE bądź GE. I powiem szczerze że trudno doszukiwać się tu szczególnej filozofii. najlepsze wytłumaczenie które kiedyś znalazłem i które przedstawię wam jest następujące: FE to silniki nastawione na "oszczędność" a GE to te bardziej "sportowe" .Nie bez powodu użyłem cudzysłowu. Pojęcia oszczędność i sport to pojęcia względne. Na przykład silnik 1UZ-FE. Owszem jest oszczędny-jak na osiem cylindrów i pojemność 4.0 l. Z drugiej strony ma on OGROMNY potencjał sportowy (Był używany w Toyocie MR2 w wyścigu 24h Le Mans ale to zupełnie inna para kaloszy)
![]() |
To wspomniane MR2 z "oszczędnym" 1UZ-FE |
![]() |
A oto 1UZ we własnej osobie |
.
Koniec cz.1
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz