Supra

Supra
Power

piątek, 23 listopada 2012

O skrzyniach słów parę cz.2

 Po opisaniu skrzyń z serii "A" oraz "C" przyszła kolej na skrzynie oznaczone dumną literą "E"
skrzynie tej serii były stosowane przy wszystkich rodzajach napędów ale przede wszystkim w celicach i corollach AWD.
Lecz pierwszym reprezentantem serii będzie E153 montowana w MR2 turbo SW20 (3S-GTE) i w camry drugiej generacji (1MZ-FE) Warto kojarzyć te dwa modele ze sobą właśnie ze względu na skrzynie ale nie tylko. W tajemniczy sposób niektóre części obu modeli pasują do siebie "plug & play". a;e to temat na dłuższą rozprawę.
Skrzynie z tej serii były montowane również w pierwszej generacji MR2 AW11 w najmocniejszej odmianie z silnikiem 4A-GZE. A były to E51 o przełożeniach
1st2nd3rd4th5thReverseFinal
3.2301.9131.2580.9180.7313.5834.285

Kolejnymi wyjątkowymi skrzyniami są E55F5 oraz E57F5 stosowane w corollach E90 z napędem 4x4. Różnią się tylko przełożeniami. 
E55F5:
1st2nd3rd4th5thReverseFinal
3.5382.0451.3330.9720.8203.5833.722

E57F5:
1st2nd3rd4th5thReverseFinal
3.8332.0451.3330.9180.7753.5833.722
Pora na skrzynki z kultowych czterołapów,dzięki którym możemy (to znaczy kto ma ten może) cieszyć się trakcją podczas gdy inni mielą kołami w miejscu albo przytulają latarnie. Winna temu jest pięciobiegowa skrzynia manualna z wiskotyczną blokadą mechanizmu różnicowego (dla niewtajemniczonych moze być jeszcze cierna albo Torsen ale zawsze to Limited slip Differential czyli LSD) rozdzielającą moment obrotowy pomiędzy obie napędzane osie.
Zarówno Pierwsza celica Gt-four (tudzież GT-turbo) o oznaczeniu St165 jak i druga(St185) były wyposażone w  skrzynie E50F o przełożeniach:
1st2nd3rd4th5thReverseFinal
3.3841.9131.3330.9720.7313.5454.285
Trzecia generacja Celici Gt-4 (St205) została obdarowana skrzynią o symbolu: E154F o prawie identycznych przełożeniach (trochę dłuższa jedynka) 
1st2nd3rd4th5thReverseFinal
3.3821.9131.2580.9180.7313.5454.285
Przyszła kolej na poważne skrzynie z serii "R" produkcji wspomnianej Aisin-Warner, służące głównie to napędu pick-up-ów,terenówek i mocnych RWD jak Supra czy Chaser. Niektóre źródła twierdzą że skrzynie tej serii dzielą wiele elementów ze skrzyniami serii AR-5 GM. Dużo w tym prawdy ale użycie słowa wiele to lekkie nadużycie.
W kazdym razie faktem jest że skrzynie są pancerne.
Najbardziej znaną (głównie fanom Supry,choć nie tylko) jest R154. Seryjnie montowana w suprze MKIII w wersji Turbo, Chaserze i Soarerze (dwa ostatnie tylko JDM) jest obecnie bardzo poszukiwana i co za tym idzie dość droga. Ciekawą alternatywą może stanowić skrzynia R150 stosowana np. w starej Tundrze T100 i wielu innych ciężarówkach Toyoty. Sęk w tym ,że jest piekielnie mocna, krótka a dzwon łatwo dorobić.( A tak BTW. Dzwon od R150 pasuje do 3S-GTE Plug & Play) 
Przełożenia w R154:
  • Jedynka: 3.250:1
  • Dwójka: 1.955:1
  • Trójka: 1.310:1
  • Czwórka: 1.00:1
  • Piątka: 0.753:1 
A R150
  • Jdynka: 3.830:1
  • Dwójka: 2.062:1
  • Trójka: 1.436:1
  • Czwórka: 1.00:1
  • Piątka: 0.838:
Z interesujących kwestii dotyczących "Erek" to to by bylo na tyle. Teraz pora na skrzynie spod znaku "S"  ,ale nikt nie wie dlaczego-bynajmniej nie chodzi tu o S jak sport, raczej S jak snuja. ponieważ oprócz S54 i S53 montowanych w Celice i MR2 nie ma tu nic ciekawego. Małe pięciobiegowe skrzynie manualne-nudy.

Co innego skrzynie z serii "T" A już szczególnie ta montowana w jednym z najbardziej Epickich samochodów Eva Corolli AE86. Chodzi oczywiście o T50
Standardowo Manual i 5 biegów w przód. Nadprogramowo: legenda, uniwersalność, 3 pkt-y do lansu. Standardowe przełożenia:
GearRatio
1st
3.587:1
2nd
2.022:1
3rd
1.384:1
4th
1:1
5th
0.861:1
Reverse
3.484:1
Final Drive
4.30:1
Na pewno do tematu całej AE86 jak T50 wrócę kiedy indziej (ponieważ w tytule artykułu napisałem "słów parę" a nie pareset) to warto tu wspomnieć o zestawach wkładów do tejże skrzyni takich firm jak Quaife czy TRD Były one oczywiscie odpowiednio dłuższe. Np. przełożenie pierwszego biegu na Quaifie to 2.347:1 w stosunku do fabrycznych 3.587.1!!!

Zostawmy długie biegi i skupmy sie na kolejnym produkcie Aisin-Warner czyli skrzyniach "W". Pięcio biegowa  aluminiwowa skrzynia która występowała... we wszystkim. Począwszy od Cariny, przez Hiluxa, Tacome, Celice(...) na suprze  kończąc. I tu się zatrzymajmy, bo natrafiliśmy na skrzynie W58 wkładaną m.in do supr N/A MkIII i MKIV, Lexusa Sc300 i IS 500. Podobno to fajny substytut R154, podobno fajny przy pdomianach z automata i w ogóle swapach, podobno... rozpada się zaraz po założeniu-żart. Różne źródła różnie donoszą. Podobno podczas "normalnej eksploatacji"-tj. start spod świateł raz na miesiąc, nie używanie trójki, lans po mieście. wytrzyma ok 500KM. jednak częsciej słyszalem coś o 300-350KM.(powołując się na użytkowników z różnych forów-linki na rządanie) A zatem do katowania raczej nie podejdzie, a szkoda-bo przełożenia kuszą

  • Jedynka: 3.285:1
  • Dwójka: 1.894:1
  • Trójka: 1.275:1
  • Czwórka: 1.00:1
  • Piątka 0.783:1
Skoro do katowania W58 się nie nada to co się nada? V160! Legendarna już skrzynia niemieckiej firmy Getrag standardowo lączona z 2JZ-GTE. Sześć biegów, zębiska grube jak u niedźwiedzia, i cena... znalazlem nową za 7.723 $. Oczywiście używaną mozna kupić trochę taniej. Ciekawe że tą samą skrzynię wkladano również do BMW M3 i Nissana Skylin'a. O dziwo ceny Getragów do Skaja i Emki są niższe ale...tak naprawdę to nie ważne. Nie jeden cwaniak chciał przełożyć skrzynie z M3 do supry z miernym skutkiem o Skaju nawet nie wspominając. Lecz nawet pominąwszy problemy techniczne i pieniężne  zostaje kwestia przełożeń, a te są wszedzie inne. Oto te w suprze dla V160 i
  • First gear: 3.827:1
  • Second gear: 2.360:1
  • Third gear: 1.685:1
  • Fourth gear: 1.312:1
  • Fifth gear: 1:1
  • Sixth gear: 0.793:1
V161
  • First gear: 3.827:1
  • Second gear: 2.360:1
  • Third gear: 1.685:1
  • Fourth gear: 1.312:1
  • Fifth gear: 1:1
  • Sixth gear: 0.793:1
To już koniec mojej wersji opowieści o skrzyniach. mam nadzieję że się podobało. pewnie zauważyliście że nie wspomniałem o seriach "G" "H" "K" "P" i "L" ale nie moglem się w nich doszukać kultowości:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz