Jeżeli podstawowe oznaczenia nie są już tajemnicą to chciałbym przejść do tych trochę bardziej skomplikowanych.
Dość dużo zamieszania wprowadza literka "Z". Ogólnie rzecz biorąc wspomniane "Z" oznacza silnik, który seryjnie posiada kute tłoki. Czyli wszystkie JZ-ety i UZ-ety mają kute tłoki. Ale np.w silniku 4A-GZE wyżej opisana literka może opisywać dwie rzeczy: pierwszą z nich są kute tloki a drugą kompresor. Akurat w tym przypadku obie wersje są prawdziwe.
![]() |
4A-GZE w kultowej Corolli AE86 |
Kolejną ciekawą literką w alfabecie Toyoty jest literka "H". Np. w silniku 5E-FHE. Niektórzy twierdzą, że owa literka mówiła po prostu o wyżyłowanym silniku 5E-FHE. Jednakże większość ludzi znających się na rzeczy (i ja) twierdzi, że "H" pochodzi od "high compression" czyli wysokiej kompresji silnika (bodajże 10:1 ale głowy nie dam). Poza tym "H" MOGŁO by oznaczać: kolektor wydechowy 4-2-1; ostrzejsze wałki, grubsze korby. Albo wszystko to razem wzięte :)
Następnym bohaterem będzie dumne "T", czyli jak zawsze i niezmiennie Turbo (tzn. silnik wyposażony w turbo sprężarkę) np 4E-FTE; 7M-GTE. Czasem w opisach samochodów Toyoty wyposażonych w Turbo możemy się spotkać z podwójnym "T" Np. 1JZ-GTTE. Oznacza to podwójne doładowanie i moim zdaniem jest bardziej logiczne. skoro 4E-FTE posiada jedno turbo a 2JZ-GTE dwa to powinno być coś, co odróżni wersję z single-turbo od wersji z double-turbo.
Jak już jesteśmy przy JZ-cie to na jego przykładzie określę pozostałe oznaczenia. Litera E (w drugim członie nazwy) oznacza wtrysk paliwa, Natomiast literka F bezpośredni wtrysk paliwa (np.1JZ-FSE)
Co do ważniejszych oznaczeń na silniku została nam jeszcze bardzo istotna sprawa. Tym razem będzie to cały ciąg literek ,czyli VVT ;VVT-i oraz VVTL-i tj odpowiednio: Variable Valve Timing; Variable Valve Timing with intelligence,Variable Valve Timing with intelligence lift. Mówiąc po polsku (i w skrócie) wszystkie trzy nazwy oznaczają słynne zmienne fazy rozrządu. Zamierzam dokładniej opisać te systemy (wraz z systemem T-VIS) w jednym z najbliższych postów. Najważniejsze jednak jest to, że ludzie chcący wyciskać z silnika wysokie moce (Tj. ok. pierdyliarda KM) z reguły likwidują VVT albo decydują się na swapa wybierając jednostkę bez VVT.
![]() |
2JZ-GTE w pełnej krasie |
![]() |
2JZ-GTE odpicowany w Suprze |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz