Temat skrzyń biegów wydaje się być prosty i skomplikowany zarazem. Z jednej strony oznaczenia skrzyń są dość proste, krótkie i przejrzyste. Z drugiej zaś temat ten jest ogromny z racji ilości skrzyń, które niekiedy mają bardzo podobne oznaczenie ale różnica w ich wartości jest dość spora np. z powodu szpery lub jej braku. Oczywiście dochodzi równierz kwestia obecności danej skrzyni w danych modelach oraz ewentualna podmiana (tzn SWAP). Tu naturalnie rodzą się pytania: czy będzie pasować 'plug & play'; czy trudno będzie dorobić dzwona?, czy ktoś w ogóle robił coś takiego?; czy to się opłaca?; czy to w ogóle możliwe?... I tak można mnożyć pytania bez końca.
Jako że nie lubię lania wody a skrzynie to temat rzeka ,postanowiłem skupić się na najważniejszych zagadnieniach związanych z tym tematem. Mimo to podrzucam link dla zainteresowanych:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toyota_transmissions To najbardziej obszerne źródło jakie udało mi się znaleźć. co prawda w języku angielskim ale jak miałby ktoś problem to zapraszam do zadawania pytań jakby coś było nie tak/ niezrozumiałe
Generalnie produkcją skrzyń biegów do samochodów marki Toyota zajmowała się firma "Aisin-Warner". To dość znany poddostawca układów napędowych do wielu japońskich marek. Toyota posiada na chwilę obecną ok 30% udziałów o owej korporacji. Drugim, o wiele mniejszym ale jakże ważnym dla Toyoty i jej fanów dostawcą jest (a raczej był) Getrag. Firma raczej nie obca posiadaczom najlepszych dresowozów (tj BMW), oraz właścicielom najmocniejszych Supr TT. Jednak większość skrzyń to samoróbki Toyoty. I to bardzo dobre samoróbki.
Zacznijmy jednak od oznaczeń ,w których czasem na siłę ,ale możemy dopatrzeć się logiki w nazewnictwie. Np. skrzynie z serii A. to automaty (produkowane z resztą przez "Aisin-Warner"). Zwykle skrzynie mają oznaczenie literowe i dwie bądź trzy cyferki. Czasem zdarza się jeszcze literka (bądź dwie) na końcu.
Lecz co owe hieroglify oznaczają postaram się wyjaśnić na przykładzie bo nie jest to łatwe.
Kiedyś wszystko było proste: skrzynia A30-skrzynia z serii A czyli automat i trzy biegi (plus wsteczny) Ale konia z rzędem temu który wyjaśni fakt, że kolejną trzybiegową skrzynię nazwano A40 ,za to następną już czterobiegową A40D. Ale JAKAŚ logika jest. Zatem na ogół ,jeżeli skrzynia biegów ma oznaczenie dwucyfrowe to pierwsza cyfra oznacza liczbę przełożeń, jeżeli zaś skrzynia ma oznaczenie trzy-cyfrowe to druga cyfra symbolizuje ilość biegów np.A245E (4 biegi plus wsteczny) Literki "L" oraz "E" oznaczają odpowiednio układ transaxle (tj.układ napędowy w którym silnik umieszczony jest z przodu i przekazuje napęd do skrzyni, umieszczonej przy tylnej osi. ta zaś przez dyferencjał kieruje napęd na tylną oś-ogólnie lepsze rozłożenie mas) oraz elektronicznie sterowany układ transaxle tj. "ECT" Co do pozostałych oznaczeń przy automatach to "F" znaczy napęd na cztery łapy a "H" AWD z elektroniczną blokadą konwertra momentu obrotowego.
Co do tych ciekawszych kwestii związanych z "automatami" w Toyotach chciałbym, narazie tylko zasygnalizować kwestię podmiany skrzyni-robota na manuala. Sprawę analizowałem na przykładzie Lexusa SC 400 ze skrzynią A341E. (montowaną przy 1UZ-FE). Docelowo miala tam usiąść W58 z Supry N/A ale to samo można podobnież ogarnąć z R150. Koszty ok. 2-3 K USD. Czyli w sumie nie ma tragedii. Dla zainteresowanych oczywiście mogę podesłać linki ze szczegółami, bądź opisze na blogu jak będą chętni:)
Kolejna serią skrzyń (gdzie obowiązują takie same zasady nazewnictwa, jak w przypadku automatów) jest seria C. czyli skrzyń pakowanych do aut małych i kompaktowych np. Corolli.
Z ważniejszych reprezentantów tej serii warto wymienić: C56 (opcjonalnie była montowana szpera-wtedy pełne oznaczenie skrzyni wyglądało tak"C56-01B .A bez szpery-C56-01A) o przełożeniach
1st | 2nd | 3rd | 4th | 5th | Reverse | Final |
---|---|---|---|---|---|---|
3.166 | 1.904 | 1.392 | 1.031 | 0.815 | 3.250 | 4.312 |
1st | 2nd | 3rd | 4th | 5th | Reverse | Final |
---|---|---|---|---|---|---|
3.545 | 1.904 | 1.310 | 0.969 | 0.725 | 3.250 |
1st | 2nd | 3rd | 4th | 5th | Reverse | Final |
---|---|---|---|---|---|---|
3.166 | 1.904 | 1.310 | 0.969 | 0.725 | 3.250 | 4.312 (Sera) |
Te trzy skrzynie warto wziąć pod uwagę przy swapie silnika w Tercelu, Corolli, Paseo, Starlet.
Kolejną kultową skyznką jest sześciobiegowa C64 (C64-01A bez LSD; C64-01B z LSD) montowana głownie w celice TS, Corolli TS oraz w lotusach Elise i Exige. Przełożenia:
1st | 2nd | 3rd | 4th | 5th | 6th | Reverse | Final |
---|---|---|---|---|---|---|---|
3.166 | 2.050 | 1.481 | 1.166 | 0.916 | 0.815 | 3.250 | 4.52 |
Warto jeszcze wspomnieć o C160 współgrającej gł. z silnikamu z serii A. tutaj skrzynie oznaczone 12c mają szperę a 12a już nie. skrzynia montowana była w corollach Levin AE101 i AE111.(tylko rynek USA) przełożenia:
1st | 2nd | 3rd | 4th | 5th | 6th | Reverse | Final |
---|---|---|---|---|---|---|---|
3.166 | 2.050 | 1.481 | 1.166 | 0.916 | 0.725 | 3.250 | 4.529 |
Koniec części pierwszej
W P.H.U. Kujawa http://www.phukujawa.com.pl/ znajdziesz najlepsze skrzynie biegów. Serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszej oferty.
OdpowiedzUsuńKompleksowa naprawa skrzyń biegów samochodów i dużych pojazdów. W P.H.U. Kujawa title="skrzynie biegów">http://www.phukujawa.com.pl/ możesz liczyć na naszą pomoc.
OdpowiedzUsuńPotrzebuje skrzyni do toyota corolla e12u/2002 zze120 hatchback wersja zze120L-DHMDKW, jakie jest oznaczenie skrzyni, dziękuję
OdpowiedzUsuńW P.H.U. Kujawa http://www.phukujawa.com.pl/ gwarantujemy profesjonalizm w każdym aspekcie, jeśli chodzi o skrzynie biegów. Zapraszamy!
OdpowiedzUsuń